Teksty alternatywne
Tekst alternatywny oznacza pisanie skutecznych opisów obrazów. Mówi się, że obraz jest wart tysiąca słów, oczywiście opisywanie obrazu jest procesem tak samo subiektywnym, jak wybór samego obrazu, ale oto kilka sugestii, które mogą okazać się pomocne. Obraz, rysunek ma wartość dla osoby niewidomej, jeśli przekazuje informacje o pojęciach, obiektach i relacjach przestrzennych.

Wskazówki dotyczące pisania skutecznego tekstu alternatywnego
- Krótkie jest ogólnie lepsze. Pamiętaj, że sylaby to czas.
- Umieść najważniejsze informacje na pierwszym miejscu. Na przykład: „Logo TONOS: Niewidomy człowiek z białą laską trzymany w opiekuńczych dłoniach” jest lepsze niż „Niewidomy człowiek z białą laską trzymany w opiekuńczych dłoniach”: Logo TONOS”.
- Nie ma potrzeby zaczynać od „obraz…” lub „ na obrazie…”. Możesz od razu przejść do opisu swojego obrazu.
- Opisz funkcję obrazu. Jeśli obraz jest linkiem, opcja „Przeszukaj katalog bibliotek” jest znacznie bardziej użyteczna niż „Zdjęcie zbioru książek i innych materiałów do czytania rozrzuconych na stole”
- Kontekst jest ważny. To samo zdjęcie może być oznaczone jako „mężczyzna w garniturze idący z białą laską” w artykule skupiającym się na możliwościach zatrudnienia lub technikach orientacji i mobilności, ale w artykule może być opisany jako „Adam Kowalski, prezes i dyrektor generalny Towarzystwa” w przypadku gdy zdjęcie to jest wykorzystywane do przedstawienia go jako eksperta lub mówcy.
- Bezsensowna grafika nie musi mieć opisującego tekstu. Jeśli grafika jest używana jako element obojętny lub podkład do innej grafiki, nie opisuj jej jako „Zielona podkładka”. Zamiast tego wstaw spację pomiędzy cudzysłowami tekstu alternatywnego, aby nieistotne informacje nie zakłócały toku myślenia użytkowników. Używaj jednak tego „nie-tekstu” oszczędnie. Jeśli nie możesz wymyślić czegoś do powiedzenia na temat obrazu, nie oznacza to, że jest on pozbawiony znaczenia.
- Zachowaj tekst alternatywny. Jeśli układ mapy obrazu został zmieniony tak, że ostatnim elementem jest teraz „Skontaktuj się z nami”, nie zapomnij również o przeniesieniu tekstu alternatywnego. W przeciwnym razie obraz będzie nadal miał starą etykietę, a użytkownicy utracą go.
- Tekst alternatywny odzwierciedla Twój profesjonalizm w równym stopniu, jak wybór obrazów. Pisz poprawnie słowa, w przeciwnym razie zostaną one wymówione niepoprawnie.
Tworzenie skutecznych, dostępnych linków
Staraj się unikać używania obrazów jako linków, ponieważ dla osób niewidomych i słabowidzących mogą być one trudne do rozszyfrowania, ale zdecydowanie należy podać tekst alternatywny, jeśli to zrobisz. W takim przypadku tekst alternatywny powinien informować użytkowników, gdzie zostaną przekierowani.
Zapewnij alternatywy tekstowe dla elementów nietekstowych
Jedną z najbardziej podstawowych zasad dostępności sieci jest to, że należy oznaczyć w witrynie etykietą wszystko, co nie jest wyłącznie tekstem. W większości przypadków oznacza to użycie tekstu alternatywnego do opisania funkcji przedmiotu. W HTML możesz podać krótki tekstowy opis obrazów, dodając alt="twój opis obrazu" w elemencie obrazu.
Wartość tego atrybutu nazywa się „tekstem alternatywnym”, ponieważ stanowi alternatywę dla oglądania obrazu — czytniki ekranu mogą dostarczać informacje niewidomym użytkownikom za pomocą mowy syntetycznej lub odświeżalnego alfabetu Braille'a, a jeśli obrazy na stronie internetowej nie zostaną załadowane (ze względu na przepustowość lub z innych powodów) widzący użytkownicy zobaczą zamiast tego alternatywny tekst. Jeśli wszystko na stronie jest poprawnie oznaczone, nawet jeśli obrazy się nie wyświetlają, w miejscu, w którym obraz miał się znajdować, pojawią się słowa opisujące obraz. Jeśli więc masz logo swojej firmy na górze strony, w jego miejscu zobaczysz „Logo TONOS” lub coś podobnego. Mapy obrazów, jeśli są odpowiednio oznaczone alt, pojawią się jako seria opisujących słów.
Oczywiście linki graficzne mają swoje znaczenie. Zdjęcia są tam prawdopodobnie nie bez powodu. Obrazy jednak muszą mieć tekst alternatywny dla każdego „klikalnego” obszaru. Nawet obrazy dekoracyjne mają swoje znaczenie – mówią coś o temacie lub wskazują na konkretnych odbiorców.
Testowanie swojego formularza
Jest prawie niemożliwe, aby wiedzieć, czy poprawnie, od strony dostępności, przygotowałeś swój formularz bez przetestowania go za pomocą czytnika ekranu. Użyj więcej niż jednego czytnika ekranu. Czasami może być dobrze odczytywany przez jeden z czytników a źle w innym i maskować problem.
Przeczytaj formularz, przechodząc z jednego pola wejściowego do drugiego bez próby wypełnienia formularza. Napraw wszelkie błędy, które znajdziesz.
Teraz przetestuj formularz, wprowadzając "tryb form" czytnika ekranu i próbując wypełnić formularz. Możesz znaleźć zupełnie inne wyniki. Napraw wszelkie dodatkowe błędy, które odkryjesz.