Ustawa o dostępności

W 2019 roku weszła w życie Ustawa o zapewnianiu dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami. Celem wprowadzenia ustawy jest stopniowa poprawa dostępności, dzięki której osoby w sposób możliwie samodzielny i komfortowy będą mogły korzystać z dróg, z budynków i z usług publicznych.

Cztery osoby stojące w metrze

Prawne obowiązki w zakresie zapewniania dostępności można podzielić na 3 zasadnicze aspekty:

  1. Dostępność architektoniczna – eliminacja barier, dostęp do informacji o pomieszczeniach.
  2. Dostępność informacyjno-komunikacyjna - możliwość przekazywania i znajdowania informacji w sposób dogodny dla osoby ze szczególnymi potrzebami.
  3. Dostępność cyfrowa - to przygotowanie stron internetowych i aplikacji mobilnych tak, by mogły z nich wygodnie korzystać wszystkie osoby bez wykluczania żadnej grupy użytkowników. Standard dostępności cyfrowej jest bardzo szczegółowo określony w standardzie WCAG. Dokładne informacje na temat tych wytycznych można znaleźć na stronach:

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
  • Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych
    i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Wspieranie działań na rzecz dostępności

Eksperci z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR) opracowali „Niezbędnik koordynatora dostępności”. Zachęcamy do jego lektury i wspierania działań na rzecz dostępności:

Ustawa o zapewnieniu dostępności niektórych produktów i usług z dnia 26 kwietnia 2024 roku.

Z dniem 28 czerwca 2025 roku weszła w życie Ustawa o zapewnieniu spełnienia wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze (Ustawa z dnia 26 kwietnia 2024 roku) (dalej: „Ustawa”) – chodzi o dostosowanie plików w takim zakresie aby udostępnić je osobom z niepełnosprawnościami np. wzroku, słuchu, ruchu, ale też z niepełnosprawnością intelektualną czy zaburzeniami poznawczymi.

USTAWA z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności

Dostosowanie się podmiotów branży wydawniczej

Ustawa obejmuje swoim zakresem także usługi w zakresie rozpowszechniania książek elektronicznych (art. 3 ust. 2 pkt 5 w zw. z art. 5 pkt 33 Ustawy). W konsekwencji po dniu 28 czerwca 2025 roku wprowadzane do sprzedaży e-booki powinny spełniać wymagania ogólne dostępności (art. 12 Ustawy), jak też wymagania dodatkowe specyficzne dla rozpowszechniania książek elektronicznych (art. 17 Ustawy).

Obowiązek zapewnienia takiej zgodności został przez ustawodawcę formalnie nałożony na usługodawców, a więc podmioty, które świadczą usługę lub oferują usługę konsumentowi, w tym przypadku w zakresie dostarczania konsumentowi (nabywcy) plików książek elektronicznych (art. 2 pkt 2 w zw. z art. 5 pkt 35 w zw. z art. 32 Ustawy).

Publikacje elektroniczne